loading...
مجله اینترنتی هندونه
تبلیغات
پوریا بازدید : 45 چهارشنبه 22 بهمن 1393 نظرات (0)

راههای بهتر سرخ کردن سبزی ها

چگونه سبزی ها را سرخ كنیم

 
بعضی از سبزی ها نیاز به سرخ شدن زیاد ندارند و شما می توانید فقط آنها را كمی تفت دهید و سپس به غذا اضافه كنید.در این صورت شما از روش پخت مدیترانه ای استفاده كرده اید. پیاز از جمله سبزی هایی است كه با كمی تفت دادن قابل مصرف است.برای تفت دادن پیاز با حرارت كم می توانید درب ظرف را ببندید تا قطره های ابی كه به صورت بخار به وجود می آید دوباره به ظرف بازگشته و از افزایش دما كه یكی از علت های تخریب روغن و به وجود آمدن تركیبات سمی و سرطان زا در آن است ؛ كاهش یابد.
در بعضی از غذاها با استفاده از ترفندهای ویژه ای می توانید كمتر از مواد سرخ شده استفاده

توصیه همه متخصصین تغذیه مصرف سبزی به صورت خام ، بخار پز یا لااقل آبپز است.البته برای پخت برخی از سبزی ها مانند بروكلی استفاده از مایكرویو به عنوان اولین انتخاب توصیه شده است هدف از انتخاب روش پخت صحیح سبزی ها؛ حفظ آنتی اكسیدانها، ویتامینها و مواد مغذی موجود آنهاست كه مزیت آنها برای توصیه برای مصرف روزانه 7 تا 11 واحد میوه و سبزی توسط است.

 

اما اگر شما به دلیل آنچه گفته شد ناچار هستید سبزی را به صورت سرخ شده استفاده كنید پیشنهاد های زیر درسالمتر شدن غذا به شما كمك می كند. بعضی از سبزیها اصولا نیازی به سرخ شدن ندارندو می شود بدون سرخ كردن از آنها استفاده كرد. لوبیای سبز از جمله این سبزی هاست.
انواعی از سبزی ها به صورت آب پز خوشمزه ترند. مثلا اسفناج آب پز شده بسیار خوشمزه تر از اسفناج سرخ شده است. می توانید امتحان كنید .با آب كم آن را بپزید و از آب آن در پخت انواع سوپ استفاده كنید.


 كنید. مثلا خاله شهلا سبزی قورمه سبزی را اصلا سرخ نمی كند .او برای پخت قورمه سبزی مقداری پیاز را تفت می دهد و پس از اضافه كردن سبزی غذا را با حرارت كم می پزد تا به اصطلاح جابیفتد و روغن بیاندازد.طعم این قورمه سبزی هم خیلی خوب است. برای امتحان این روش باید تجربه طولانی تری داشته باشید.


برای سرخ كردن بعضی از سبزی ها مثلا سیب زمینی شما باید اول حرارت روغن را به دمای بالایی مثلا 190 در جه برسانید .سپس سیب زمینی را به ان اضافه كنید . با این روش با به وجود آمئن یك لایه محافظ بر سطوح سیب زمینی از جذب بیشتر روغن به لایه های داخلی جلوگیری می شود و لااقل چربی كمتری مصرف می كنید.این روش برای سرخ كردن بادمجان هم كه مقدار زیادی روغن مصرف می كند مناسب است. البته كنترل دما در این روش سرخ كردن مسئله مهمی است.


بهتر است سبزی هایی را كه قصد فریز كردن آنها را دارید قبلا سرخ نكنید همچنین سبزی هایی را که فریز شده اند وقتی هنوز یخشان آب نشده، سرخ کنید تا جذب روغن در آن ها به حداقل برسد.


شاید خوشحال شوید از اینكه بالاخره متخصصان سرخ كردن بعضی از سبزی ها را برای جذب بهتر مواد مغذی آن توصیه كرده اند. هویج از جمله این سبزی ها است. بتاكاروتن موجود در هویج در صورت تفت دادن در كمی روغن قابلیت جذب بهتری پیدا می كند زیرا ویتامین آ از جمله ویتامین های محلول در چربی است.
روغن، خط سرخ سرخ كردنی ها
از آنجا كه روغن جزء اصلی فرآیند سرخ كردن است باید به نوع و نحوه استفاده از آن توجه ویژه شود.برای سرخ كردن مواد غذایی حتما از روغن مایع مخصوص سرخ كردنی استفاده كنید.این روغن ها در برابر حرارت مقاومند و ضررهای مصرف روغن های جامد را ندارند.


سعی كنید از حرارت دادن زیاد روغن به علت عجله در اشپزی خودداری كنید. با افزایش درجه حرارت؛ روغن به سرعت به نقطه دود خود میرسد. در این دما كه برای روغن های مختلف با هم فرق دارد روغن به اصطلاح شروع به سوختن می كند و در آن تركیبی خطرناك به نام آكرولئین به وجود می اید.. بعد از هر بار استفاده از روغن، نقطه ی دود آن پایین می آید.بنابر این توصیه بعدی این است كه روغن استفاده شده برای سرخ كردن را بارها مورد استفاده قرار ندهید.

 

ظروف مورد استفاده سرخ كردن

 

سرخ كنهای خانگی مشكلات استفاده از روغن را بیشتر می كند چون علاوه بر اینكه با غوطه ور شدن ماده غذایی روغن بیشتری جذب آن شده ومقدار انرژی آن را افزایش می دهد به دلیل مقدار زیاد مورد نیاز روغن، معمولا خانمها برای صرفه جویی پس از یك یا دوبار استفاده روغن را عوض نمی كنند و یا روغن تازه را به روغن قبلی اضافه می كنند كه در این صورت وضعیت بدتری به وجود می اید.سرد و داغ شدن مكرر روغن به علاوه ذرات باقیمانده از ماده غذایی معجون خطرناكی در این وسیله آشپزخانه ای ایجاد می كند كه نتیجه ای جز بیماری های خطرنك ندارد.


استفاده ازظروفی كه با روغن یا سایر تركیبات غذا هنگام سرخ كردن واكنش نشان می دهند و ممكن ذرات نا خواسته ای را به غذا اضافه كنند نیز توصیه نمی شود. ظروف آلومینیم، مسی و آهنی از جمله این ظروف هستند. مناسبترین وسیله برای سرخ كردن مواد غذایی ظروف تفلون است با این شرط كه پوشش آنها كاملا سالم بوده و در ضمن بازسازی نشده باشد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
تبلیغات
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    چه لحظاتی را در هندونه سپری کردید؟
    تبادل لینک؟؟؟؟؟؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 279
  • کل نظرات : 13
  • افراد آنلاین : 23
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 138
  • آی پی دیروز : 33
  • بازدید امروز : 207
  • باردید دیروز : 46
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 253
  • بازدید ماه : 253
  • بازدید سال : 3,497
  • بازدید کلی : 42,917
  • کدهای اختصاصی

    مدیـــــر میـــــگـــــه :

    سلام ! 

    به مجله ی اینترنتی هندونه خوش آمدید.

    لطفا با دادن نظرات ارزشمندتان در جهت هرچه بهتر شدن این مجله یاری کنید.

    «در صورت درخواست تبادل لینک اینجا کلیک کنید»

    امیدوارم لحظات خوب و خوشی را در این وب داشته باشید و از خواندن مطالب وب لذت ببرید.

    شاد باشید و پابرجا ...